Trafikverket har varit medlem i ITS sen det bildades för 14 år sen. Trafikverket ansvarar för att bygga, underhålla och driva Sveriges vägnät och järnvägar – men också för att tillhandahålla underlag till beslutsfattarnas långsiktiga planering av alla trafikslag. Det faller sig med andra ord ganska naturligt att personer på Trafikverket engagerar sig i skapandet av standarder. Tack vare sitt medlemskap i ETSI får Trafikverket en stark röst i standardiseringen av framtidens järnvägar i Europa.
Något som är högst aktuellt just nu är det nya tågkommunikationssystemet, FRMCS, som Internationella Järnvägsunionen (UIC) håller på att ta fram. Det nya kommunikationssystemet är baserat på 5G-teknik och kommer möjliggöra snabbare dataöverföring och bättre informationshantering. Den här typen av ny teknik kräver nya standarder – något som Trafikverket är med och formar genom ETSI.
För att få lite mer inblick i det nya kommunikationssystemet och Trafikverkets roll i den processen har vi pratat med Sam Berggren från Trafikverket. Sam har jobbat med järnvägsfrågor i över 30 år och varit engagerad i standardiseringsfrågor och forskning inom järnvägsområdet. Sam har även varit engagerad i utformandet av de nya standarderna för FRMCS.
Hur kommer det sig att det nuvarande kommunikationssystemet ska bytas ut?
”GSM-R, som det nuvarande systemet heter, har varit i bruk i över 20 år. Teknikmässigt har det hänt otroligt mycket under den tiden, så det är helt enkelt dags för en uppgradering. Eftersom det nya systemet dessutom bygger på 5G-teknologi kommer det ge möjlighet till snabbare dataöverföring och bättre informationsteknik för både godståg och passagerartrafik,” förklarar Sam.
Men varför behövs ett gemensamt system för hela Europa?
Ett signalsystem består kortfattat av olika objekt som tillsammans hjälper till att reglera tågtrafiken. Till exempel ser signalsystemet till att maxhastigheten på respektive sträcka inte överskrids och att stoppsignaler inte passeras. Det är med andra ord helt essentiellt för att tågtrafiken ska fungera på ett säkert och effektivt sätt.
Ett gemensamt interoperabelt system för Europas järnvägar är även viktigt för infrastrukturen i stort, och tåg är grundläggande för fortsatt utveckling och förbättring av Europas rälstransport. Interoperabiliteten är dessutom en förutsättning för smidig, gränsöverskridande tågtrafik. Ett enhetligt kommunikationssystem i Europa förväntas även i längden kunna bana väg för ett samordnat järnvägssystem globalt.
För att säkerhetsställa att FRMCS blir ett fungerande gemensamt system för hela järnvägseuropa är standardisering en nyckelfaktor. Det är standardiseringen som säkerställer att all utrustning och alla system från olika leverantörer är kompatibla – vilket i sin tur minskar kostnaderna för både utveckling, installation och underhåll för alla länder som behöver implementera det nya systemet.
Varför är det så viktigt med standarder inom järnvägssektorn?
”Standarder är fullkomligt avgörande för att vi ska kunna säkerställa att system och produkter fungerar ihop och att vi kan upprätthålla höga kvalitets- och säkerhetsnivåer. Detta gäller inte minst inom järnvägssektorn, där volymerna är relativt låga jämfört med andra industrier – att sprida utvecklingskostnaderna och säkerställa interoperabiliteten blir därför extra viktigt,” berättar Sam.
”Det är viktigt att delta aktivt i standardiseringsarbetet för att säkerställa att vi får så bra saker som möjligt för lägst möjliga kostnad för skattebetalarna, och tack vare att vi är medlemmar i ITS och ETSI kan vi göra det,” avslutar han.
Vill du veta mer om aktuella nyheter och projekt inom standardiseringen?
Med vårt nyhetsbrev håller du dig uppdaterad på allt som hör standardiseringen till – från intressanta intervjuer till nyheter och seminarier. Registrera din mailadress i fältet här nedanför!