Om standarder för IKT
IKT-standarder – ramverken som formar framtidens informations- och kommunikationslösningar.
Vad är en standard?
En standard är en överenskommelse mellan olika aktörer som till exempel företag, myndigheter eller branschorganisationer och tas fram inom en standardiseringsorganisation. Den innehåller riktlinjer kring hur verksamheter, processer, produkter och tjänster ska utformas, utföras och tas fram för att olika aktörer ska kunna uppnå olika typer av kvalitetsmål och i vissa fall underlätta efterlevnaden av lagstiftningen.
Standarder ingår i det som vi kallar för kvalitetsinfrastruktur. Man kan säga att standarder fungerar som ramverk som gör det enklare att bedriva verksamhet och utveckla produkter och tjänster på ett konsekvent och korrekt sätt. Medan lagstiftningen är tvingande, är standarder frivilliga att följa.
Eftersom många standarder är internationellt erkända och ofta utvecklas i samarbete mellan olika industrier, myndigheter och branschorganisationer, skapar de ett gemensamt språk som underlättar samverkan över gränser och sektorer. Det leder till mer mångsidiga och finslipade lösningar som gynnar alla inblandade parter.
ITS utformar IKT-standarder tillsammans med ETSI
Standardiseringsrådet som ITS verkar inom är IKT – informations- och kommunikationsteknik. Vårt uppdrag är att föra Sveriges talan i Europa inom vårt område, och att vara med och påverka utformningen av de IKT-standarder som tas fram i Europa för den globala marknaden. Det gör vi främst via det europeiska standardiseringsorganet ETSI (European Telecommunications Standards Institute).
ETSI (European Telecommunications Standards Institute) grundades 1988 på initiativ av Europeiska kommisionen och är ett oberoende standardiseringsorgan för information- och telekommunikation i Europa. De fungerar som ett stöd för europeiska förordningar och lagstiftningar genom att skapa harmoniserande europeiska standarder.
Med huvudkontoret i Sophia Antipolis i Frankrike har organisationen idag fler än 900 medlemsorganisationer från nästan 60 länder utspridda över fem kontinenter. Medlemmarna och organisationen själv består bland annat av nätoperatörer, tjänsteleverantörer, administratörer, tillverkare, forskningsorgan och användare.
Varför behövs standarder inom IKT?
Inom området IKT har standarder en väldigt viktig roll. IKT omfattar tekniker som internet, datorer, radio och mobiltelefoni, och är på många sätt fundamentet för många av samhällets allra viktigaste processer, som samordning, effektivisering och automatisering inom sektorer som tillverkning, handel, sjukvård, utbildning och transport för att bara ta några exempel.
För att alla tekniska ekosystem i vårt moderna samhälle ska fungera smidigt måste alla produkter och lösningar vara både kompatibla och interoperabla – det vill säga, de måste kunna fungera tillsammans. Dessutom behöver de vara säkra, tillgängliga för så många som möjligt och hållbara för att skydda vår miljö.
Genom att följa IKT-standarder kan alla aktörer som på något sätt utformar, levererar och hanterar informations- och kommunikationsteknik se till att deras verksamheter, processer och tekniska lösningar uppfyller de krav på säkerhet, interoperabilitet, tillgänglighet och hållbarhet som ställs på dem.
Förutom regelefterlevnad fungerar IKT-standarder även för att främja innovation och internationell samverkan. Genom att följa IKT-standarder får man ett ramverk och guidning med best-practice. Det gör att man som teknikleverantör inte behöver uppfinna hjulet i allt man gör och att man snabbare kan ta sig ut på nya marknader med sin lösning – vilket förstås stärker konkurrenskraften hos de företag som tillämpar dessa standarder.
Hur är standardiseringssystemet uppbyggt?
Standarder för informations- och kommunikationsteknik tas fram på nationell, europeisk och internationell nivå. Arbetet på de olika nivåerna sker ofta parallellt och samordnat för att standarderna ska bli applicerbara i så stora geografiska områden som möjligt. Det underlättar i sin tur handel och samarbete över gränserna.
Klicka här för att komma till ETSI:s hemsidaPå internationell nivå
Internationella standarder tas fram av organisationer som IEC (International Electrotechnical Commission), ISO (International Organization for Standardization), och ITU (International Telecommunication Union).
Dessa organisationer utvecklar globala standarder som ser till att tekniska lösningar fungerar och är säkra över nationsgränser. Ett exempel är standarden för informationssäkerhet (ISO/IEC 27001), som används av företag världen över för att skydda känsliga data och säkerställa informationssäkerhet.
De internationellt framtagna standarderna måste sedan fastställas som nationella standarder, om de även ska gälla i enskilda länder. Det finns inget tvång att fastställa internationella standarder som nationella.
IEC (International Electrotechnical Commission)
På europeisk nivå
Inom Europa spelar ETSI (European Telecommunications Standards Institute) en nyckelroll i att ta fram standarder för IKT, särskilt inom områden som mobiltelefoni, internet, och IoT (internet of things).
ETSI utvecklar så kallade harmoniserade standarder anpassade efter europeiska lagar och riktlinjer samt andra typer av standarder och dokument som främjar handel och samarbete över gränserna. Det säkerställer att europeiska lösningar är både kompatibla och konkurrenskraftiga på den globala marknaden. ITS är medlem i ETSI och är på så sätt med och påverkar utformningen av europeiska IKT-standarder.
På andra områden tas standarder fram inom CEN och CENELEC.
ETSI (European Telecommunications Standards Institute)
CEN (The European Committee for Standardization)
CENELEC (The European Electrotechnical Committee for Standardization)
Standarder i Sverige
I Sverige ansvarar tre standardiseringsorganisationer för att utveckla nationella standarder: ITS, SEK (Svenska Elektriska Kommissionen) och SIS (Swedish Standards Institute). ITS fokuserar på IKT-standarder, medan SEK arbetar med elektrotekniska standarder i IEC:s ansvarsområde och SIS hanterar standardisering inom många andra branscher inom ISO:s ansvarsområde.
Dessa organisationer samarbetar nära de europeiska (CEN och CENELEC) och globala organen (IEC och ISO) för att säkerställa att svenska standarder följer internationella krav och riktlinjer, samtidigt som de är anpassade till lokala behov.
Konsortier
Många branscher har egna standarder som är specifikt framtagna för att hantera deras unika behov. Inom IKT finns exempelvis W3C, som ansvarar för standarder för webbteknologier. Dessa branschspecifika standarder säkerställer att teknologierna utvecklas på ett sätt som är anpassat efter de specifika kraven och utmaningarna inom just den sektorn, men de följer inte reglerna i WTO TBT avtalet.
Arbetsgrupper
Det tekniska arbetet som görs inom ITS utförs av flera arbetsgrupper. I arbetsgrupperna möts experter och diskuterar standardutvecklingen, vilka aspekter som bör täckas av en standard och går igenom förslag från medlemmar. På länken nedan kan du läsa mer om våra olika arbetsgrupper och vilka möjligheter du har att vara med och påverka framtidens kommunikation!
Var med och forma framtidens kommunikation
Vårt nätverk samlar svenska branschexperter inom IT och telekommunikation för att påverka utvecklingen av branschens standarder. Bli medlem och var med och utforma framtidens standarder inom kommunikation!
Bli medlem härStandarder och regulatorisk efterlevnad
Även om det är frivilligt att använda standarder (med några undantag), så hjälper specifika så kallade harmoniserade standarder till att säkerställa att verksamheter uppfyller lagstadgade krav i Europa. Man kan säga att standarder är som ett arbetsverktyg för regulatorisk efterlevnad och fungerar som ett stöd för företag och organisationer i arbetet att följa lagar och regelverk. Standarderna tar upp best-practice och ger riktlinjer för hur man ska göra inom olika områden för att uppnå regulatorisk efterlevnad. Genom att följa standarder kan verksamheter alltså minska risken för att underprestera gentemot regelverket samtidigt som de effektiviserar sina regulatoriska processer.
Standarder fungerar dessutom som en slags kvalitetsstämpel som ger förtroende gentemot kunder och tillsynsmyndigheter som med hjälp av standardiseringssystemet enkelt kan bedöma om en aktör uppfyller de krav som förväntas på dem.
Standarder och cybersäkerhet
Cybersäkerhet är en av de viktigaste aspekterna inom IKT idag. Standarder som reglerar cybersäkerhet finns för en rad olika delområden som molntjänster, teknisk infrastruktur, produkter för smarta hem, nätverkslösningar, telekommunikation, energi och AI-system för att nämna några.
Genom att följa cybersäkerhetsstandarder får verksamheter inte bara hjälp med att skapa robusta tekniska lösningar, utan också vägledning om hur de kan utveckla en stark säkerhetskultur och strategi. Det kan inkludera allt från att utveckla säkra produkter och tjänster till att införa policies för åtkomstkontroll och dataskydd.
Standarder kan också hjälpa till att säkerställa att leverantörskedjor är säkra, att all data är skyddad och att incidenthanteringen är effektiv. Standarder gör helt enkelt företag bättre rustade för att möta nya och komplexa cyberhot i takt med att tekniken utvecklas. På så sätt bidrar standarder till en tryggare digital värld.
Standarder och tillgänglighet
För att tekniska lösningar ska vara effektiva och användbara för alla, måste de även vara tillgängliga för människor med olika behov och förutsättningar. Standarder som hanterar tillgänglighet inom IKT ser till att digitala tjänster och produkter utformas på ett sätt som gör dem tillgängliga för så många människor som möjligt.
Genom att följa tillgänglighetsstandarder, som den europeiska standarden för tillgänglighet vid offentlig upphandling av IKT produkter och tjänster EN 301 549, kan företag skapa lösningar som är mer inkluderande och når en bredare målgrupp samtidigt som man stärker sitt ansvarstagande.
ETSI har tagit fram flera tillgänglighetsstandarder som fokuserar på tillgänglighetskrav för IKT-produkter och tjänster som bidrar till att göra vårt digitala samhälle mer inkluderande och tillgängligt för så många människor som möjligt.
Standarder och interoperabilitet
Interoperabilitet innebär att olika system och tekniska lösningar kan kommunicera och fungera tillsammans utan problem, oavsett vilken leverantör de kommer ifrån. Inom IKT är interoperabilitet avgörande för att nätverk, system och olika produkter från olika tillverkare ska kunna samexistera. Standarder för interoperabilitet ser till att systemen är kompatibla och kan dela data. Ett exempel är 5G-nätverk, där interoperabilitetsstandarder ser till att olika leverantörers infrastruktur och enheter kan fungera i samma ekosystem.
Genom att följa internationella standarder för interoperabilitet, kan verksamheter utveckla lösningar som fungerar sömlöst över hela världen. Det ger även långsiktigt hållbara lösningar som inte bara fungerar idag, utan också kan anpassas till framtida tekniska framsteg.
Standarder och innovation
För teknisk utveckling och innovation kan standarder fungera som en drivkraft och språngbräda. Med gemensamma regler och riktlinjer, gör standarder att företag och organisationer kan bygga vidare på befintlig teknik och på så sätt komma framåt snabbare. I stället för att behöva uppfinna grundläggande tekniska lösningar från grunden kan man använda standardiserade metoder och tekniker som ett fundament, vilket frigör tid och resurser för att fokusera på att utveckla nya, avancerade och mer kreativa lösningar. Standarder främjar inte bara konkurrenskraften, utan också samarbete över gränser och mellan olika branscher.
Med IKT-standarder kan innovation med andra ord ske snabbare och med högre kvalitet, eftersom det finns tydliga ramar som gör processen för utveckling av nya lösningar enklare samtidigt som det säkerställer att nya teknologier är kompatibla, säkra och hållbara.
Standardiseringsprocessen välkomnar också innovativa bidrag från till exempel forskningsinstitut eller lärosäten. På det sättet kan forskningsresultat direkt överföras i konkreta tekniska lösningar.
Standarder och hållbarhet
Standarder spelar en nyckelroll för att främja hållbarhet, särskilt inom IKT-sektorn, där teknisk utveckling har en direkt påverkan på miljön. Genom standarder kan företag och organisationer följa riktlinjer som hjälper dem att minska sin miljöpåverkan och effektivisera sina processer.
Standarder som ISO 14001 är ett exempel som styr hur företag kan implementera miljöledningssystem för att kontinuerligt förbättra sitt miljöarbete. Inom IKT kan det handla om att standarder reglerar energieffektivitet i datacenter, minimerar användningen av farliga material i elektronik eller främjar återvinningsbara komponenter i produkter.
Hållbarhetsstandarder bidrar också till utvecklingen av en cirkulär ekonomi genom att sätta upp riktlinjer för återanvändning och återvinning av material i tekniska produkter. Det skapar inte bara miljömässiga fördelar utan kan även minska kostnader för företag och öppna upp nya affärsmöjligheter.
Standardisering säkerställer att företag över hela världen arbetar mot gemensamma miljömål och hjälper till att uppfylla de krav som ställs av kunder, myndigheter och internationella avtal. Genom att följa standarder blir företag bättre rustade att ta ansvar för sin miljöpåverkan och bidra till en hållbar framtid.
Tillsammans gör vi världen lite bättre med hjälp av standarder
I ITS arbetar vi för att se till att tekniken utvecklas på ett sätt som gynnar alla i samhället, från individer till stora företag och organisationer. Vårt mål är att skapa en tillgänglig värld där alla kan dra nytta av den fantastiska teknik som redan finns eller utvecklas.
Vi vill att produkter och system ska vara säkra att använda, samtidigt som de tar hänsyn till miljö och hållbarhet. Vi tror på att främja innovation genom att underlätta utvecklingen av ny teknik. Vi tror på tillväxt genom att skapa förutsättningar för global handel. Framför allt tror vi på att delad kunskap och samarbeten är vägen framåt.
Genom att vi tillsammans engagerar oss i standardiseringen bidrar vi till att vår sammankopplade värld blir säkrare, mer tillgänglig och hållbar.